reklama

Verejná zbierka alebo podvod?

Nedávno som bola s dcérou nakupovať  na Obchodnej ulici. Po chvíli prezerania tovaru ma zastavil mladík, vyzerajúci vcelku slušne. Zvláštne gestikuloval, smutno sa tváril a strkal mi pred oči nejaký papier.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

„Petícia za vybudovanie centra pre nepočujúcich“, prečítala som v rýchlosti čosi v podobnom znení. Petícia? Prečo nie? Ak vybudovanie centra môže podporiť jeden podpis, rada pomôžem, povedala som si. Bolo mi síce zvláštne, ako môj podpis môže pomôcť, ale budiž. Pri vypĺňaní koloniek som sa zasekla. Žiadne osobné údaje na tlačive neboli, len krstné meno a mesto, kde bývam. Na petíciu to bolo viac než zvláštne. „Hm, dobre, aspoň ma nebudú naháňať,“ povedala som si. Keď som sa dostala po poslednú kolónku, pochopila som, o čo tu vlastne ide.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Prispel/a vo výške..“ mala som doplniť číslo. To ma vytočilo. Tlačivo som mladíkovi vrátila so slovami: „Dobrý pokus! Ja som podpisovala petíciu za vaše centrum, a nie že dávam príspevok.“

Nedal sa. Vrátil mi papier späť a ceruzkou klopkal na prázdnu kolónku. Ukázal mi papier, ktorý už bol zaplnený inými menami a číslami, kde boli sumy 10, 20, či 15 eur. Vedela som, že je to podvod, že si tie čísla tam sám dopísal – boli písané jedným písmom a na základe vlastných skúseností viem, že 10 – 15 eur by nikto neznámej charite nedal. Veď tam nebol ani len uvedený názov organizácie!

„Aj ja mám neziskovú organizáciu. Pomáham deťom a viem, že takto sa zbierka nerobí,“ vysvetľovala som mu. Ukázal mi na uši, že nepočuje a znovu začal klopkať na prázdnu kolonku s nevypísanou sumou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Nedám nič,“ odpovedala som a chcela odísť. Chytil ma za ruku a ešte zúrivejšie klopkal na papier, s tým, že niečo tam napísať musím a kým nedopíšem, nepustí ma. Bolo mi zrejmé, že na to musím ísť inak. Podľa zákona sa verejná zbierka môže konať v budove len so súhlasom vlastníka. A tak som sa začala obzerať po SBS-károvi, nech mi povie, či mladík nejaký súhlas má. Zľakol sa. Samozrejme, žiadny súhlas nemal.

„Von!“ skríkol po ňom strážnik a mladík ma schmatol za ruku s tým, že bezo mňa von nepôjde. Chcel si to so mnou vybaviť. Usmieval sa, ale ja som sa začala báť. Nechcel odísť, neustále ukazoval rukou ku vchodu, nech s ním idem von, aby si to tam so mnou mohol „vybaviť“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otočila som sa chrbtom a neriešila ho. Snažila som sa upokojiť a v duchu sa rozčuľovala nad tým, ako takéto „verejné zbierky“ kazia meno organizáciám, ktoré sa o niečo snažia. Ľudia nevedia, komu dôverovať, kto naozaj pomáha, kto to len hrá.. A tak sa nám stáva, že keď robíme zbierku my, oficiálnu, podporenú mestom a schválenú ministerstvom vnútra, mnohí ľudia na nás pokrikujú: „Bohvie, kam tie peniaze idú! Dobre vieme, že deťom nie!“

Moje deti, ktoré mi bez nároku na honorár pomáhali občas predávať predmety počas zbierok, si už chúdence veru vypočuli veľa podobných poznámok. Snažili sa pomáhať, ale za snahu dostali vynadané. Už pomáhať nechcú. Boja sa nadávok L

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kvôli takýmto ľuďom, ktorí sa snažia na charite zarábať, sa poctivé organizácie môžu aj pretrhnúť, ale nepomôže im to. Ľudia dôverujú len tým veľkým, ktoré poznajú. Tým, ktoré vynakladajú veľké peniaze na kampaň, bilboardy, televízne spoty. Malé organizácie, ktoré možno dokázali veľa, ale nie sú mediálne známe, nemajú šancu v zbierkach uspieť. Aj kvôli takýmto podvodníkom.

Po 15 minútach som považovala vzduch za dostatočne čistý, aby som mohla ísť preč. Kým som sa dostala ku dverám, dnu nenápadne vkĺzol iný mladík s rovnakým tlačivom. Ukázala som ho SBS-károvi.

Mykol plecom. „Asi hľadá kamaráta... Veď ja ho potom neskôr vyhodím,“ povedal a ďalej sa opieral o vchodové dvere.

Nemám slov...

Soňa Rebrová

Soňa Rebrová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Spisovateľka, bývalá novinárka, aktuálne sa už osem rokov venujem charite - plním sny ťažko chorých detí. Občas veselá, občas rezignovaná. Ale vždy s úsmevom, lebo ŽIJEME LEN RAZ a preto život treba žiť naplno, aj keď sa nedarí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu